Vær synlig på sociale medier – både som person og virksomhed

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 4.3/5 (11 votes cast)

Dette indlæg handler om hvorfor det er smart at have en personlig profil på mange sociale medier – både som person og virksomhed.

Hvad end du gerne vil være når du bliver stor, så skal du gøre opmærksom på dig selv. Du skal fortælle verden hvad du kan. Du skal vise hvad du kan. Du skal bevise hvad du kan. Og du skal helst gøre det på en måde så du skiller dig ud fra mængden.

Så hvis du f.eks. er jobsøgende så kan du inden du læser videre smutte over og læse min opsang til jobsøgende inden du vender tilbage hertil. 🙂

Er du selvstændig eller vil du bare gerne profilere dig selv eller din virksomhed på nettet, så kommer du ikke uden om de største sociale medie netværk. Og hvorfor så ikke kun 1 eller 2?

Det er der flere grunde til:

  1. Det er ikke de samme mennesker der bruger alle medier – bruger du dem alle kan du nå ud til flere.
  2. Du behøver ikke have samme mål med at bruge de forskellige medier. De er forskellige og kan bruges forskelligt og evt. med forskellige strategier.
  3. Du styrker dit online omdømme ved at være til stede mange steder. Du er selv herre over (eller har indflydelse på) hvad der kan findes om dig i søgeresultaterne på Google. Her vil dine sociale profiler nemlig tit dukke op.
  4. De kan alle på forskellige måder øge dit netværk, give dig adgang til ny viden, eksponere din egen viden og måske endda sælge for dig (om ikke andet så indirekte).

Så hvad end din strategi bliver – eller er – så opbyg din profil på de “store” sociale netværk. En god tommelfingerregel er at når der er tilstrækkelig hype om et nyt socialt medie, så opret en profil så du sikrer dig dit ønskede brugernavn. Byg så på, når du enten kan se lyset i det nye medie, eller når brugerskaren er for stor til at ignorere det.

Hvorfor både som person og virksomhed?

En virksomhed kan have flere personer tilknyttet og en person kan være tilknyttet en eller flere virksomheder. Men der er jo ingen der siger, at det altid vil være de samme personer i de samme virksomheder.

Derfor skal du naturligvis have personlige profiler, hvor du viser hvad du kan, hvem du er, suger viden til dig og bygger gode relationer til interessante mennesker.

Som virksomhed giver det måske mening at gøre de samme ting. Det kunne også være at søge feedback i forhold til ydelser, serviceniveau eller produktudvikling. Mulighederne er mange.

Lav en strategi for både personlige- og virksomhedsprofiler på de sociale medier. Som minimum med en god profiloprettelse så du sikrer dig “bedre synlighed” på f.eks. Google.

Hvilke sociale netværk skal jeg vælge?

Der findes hundredvis af sociale medier allerede. Måske endda tusindvis? Og der går ikke længe imellem der er hype om en “ny dreng i klassen”, så det er bare med at følge med.

Som minimum bør du kigge på følgende netværk:

  • LinkedIn
  • Google+
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Amino (måske lidt uden for kategori, men et vigtigt og godt sted for danske iværksættere)
  • Pinterest

Hvad pokker skal jeg så skrive om?

Passive profiler er bedre end slet ingen profiler, men det virker nu engang bedre hvis dine profiler også bliver opdateret jævnligt. Men hvad pokker skal jeg skrive om tænker du måske?

Inden du eller andre svarer på det spørgsmål, så tænk over hvad du vil have ud af det. Du må ikke tænke over disse medier som direkte salgskanaler.

Jeg har f.eks. flere mål ved at være aktiv på de sociale medier:

  1. Jeg vil være kendt som en seriøs webudvikler, der har godt styr på online markedsføring – og med speciale i systemerne TYPO3 til hjemmesider og Magento til webshops.
  2. Jeg vil suge viden til mig, og blive dygtigere inden for mine interesseområder.

Den bedste metode jeg kender til personlig branding i online branchen er at vise hvad du kan. Jeg gør det primært ved at dele ud af min viden på denne blog, og derefter markedsfører jeg mine blogindlæg via de sociale medier.

Mange andre mennesker bruger samme metode. Det gør det nemt for mig at finde personer jeg kan lære noget af, blive inspireret af eller spare med. På denne måde søger jeg hele tiden efter personer jeg kan lære noget af og samtidigt udvide mit netværk med.

Nu er det din tur!

Kom i gang med at oprette profiler, både til dig selv og din virksomhed. I første omgang for at sikre dit ønskede brugernavn, og for at forbedre din online synlighed. Derefter kan du begynde at tænke nærmere over hvordan og hvad du vil skrive om.

Sidste tip: Start en blog som supplement til dine aktiviteter på de sociale medier.

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 4.3/5 (11 votes cast)
Vær synlig på sociale medier - både som person og virksomhed, 4.3 out of 5 based on 11 ratings

Kommentarer (2)

  • Morten Vium

    Amen.

    Som redaktør på ModerneJobsøger.dk arbejder jeg med at uddanne folk i at bruge de sociale medier i karrieresammenhæng og det virker!

    Se at komme i gang. Start nu inden det bliver mainstream og høst frugten om et år eller to.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    07-05-2012 at 11:31
  • Henrik Andersen

    Tak for kommentaren Morten!

    Ja det er med at komme i gang, for et godt online netværk kommer ikke fra den ene dag til den anden. 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    07-05-2012 at 11:36

Skriv en kommentar

Din email vil ikke blive synlig.