Personlig branding strategi på internettet

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 5.0/5 (8 votes cast)

Personlig branding er nok for mange blevet en helt anderledes disciplin end det var før internettet blev populært – og ikke mindst siden de mange sociale medier kom frem. Jeg vil i dette indlæg give mine bud på hvordan du kan brande dig som person på internettet, hvad end du er i job eller jobsøgende.

Personlig branding definition

Det nytter ikke at side at vente ved telefonen ved personlig branding. Du skal selv være aktiv!Der findes sikkert et hav af definitioner på hvad personlig branding kan betyde, men i min verden handler det om at din gøren og laden på internettet skal efterlade dem der følger dig med et klart indtryk af hvilken slags person du er – og ikke mindst hvad du kan.

Her ville det være super, hvis du fremstår som en reel, hjælpsom og dygtig person inden for dine kompetenceområder.

Så min definition er kort og godt: Vis hvem du er, hvad du står for og hvad du kan!

Det nytter ikke noget at sidde og vente ved telefonen!

Lav en personlig branding strategi

Find gode personer til din netværk gennem online brandingDu skal starte med at sætte dig nogle mål. Hvad vil du gerne have ud af det?

Er du jobsøgende, så må hovedmålet jo være at finde et job. Har du allerede et godt job, så er der alligevel masser af grunde til at arbejde med personlig branding.

Nogle af disse mål kan f.eks. være:

  • At udvide dit netværk.
  • At promovere din(e) virksomhed(er).
  • At dele ud af din viden.
  • At skaffe nye kunder.
  • At finde et (nyt) job.
  • At blive kendt som en af de bedste inden for et bestemt kompetenceområde

Min egen strategi er at jeg gerne vil fremstå som en kompetent og hjælpsom person inden for de emner jeg ved noget om i forbindelse med mit arbejde som webudvikler. Det er primært TYPO3 og Magento, affiliate marketing og online markedsføring.

Egentlig så har jeg aldrig selv defineret en klar strategi, men mere bare sprunget ud i det. Jeg vil dog gerne anbefale dig at definere bare nogenlunde klart hvad det er du gerne vil have ud af personlig branding.

Når du har styr på din strategi, kan du begynde at kigge på hvilke værktøjer du gerne vil benytte til det.

Gode værktøjer til online branding

Der findes en hav af gode værktøjer (læs medier) til online branding og det kan måske være svært for dig at vælge. Derfor vil jeg nu kort ridse op hvilke værktøjer du bør benytte dig af.

Vi starter med de vigtigste sociale medier:

  • LinkedIn: Dette medie anses af mange som det mest professionelle og der hvor du kan have dit online CV, og vise dine kompetencer frem. Dette er vigtigt og måske især hvis du er jobsøgende. Du finder en super guide til LinkedIn lige her.
  • Google+: Efter min mening det bedste sociale medie. Her kan du virkelig få hjælp til online relaterede emner, og der er gode eksponeringsmuligheder og ikke mindst en sammenhæng til din potentielle synlighed på f.eks. søgninger på Google. Du kan læse mere om Google+ i denne guide.
  • Twitter: Er også et sted du bør have en seriøs profil. Læs en Twitter guide her.
  • YouTube: Hvis du har evnerne til at udgive dig selv på video, så kan jeg ikke forestille mig noget der kan virke stærkere end det, hvis du vil promovere dig selv.
  • Facebook: Facebook er efter min mening mere til personlige relationer, men der kan være folk du kun kan følge her, eller som du ønsker en mere personlig forbindelse med også. Og det er stadig Facebook der har flest brugere, så det er svært at komme udenom.

På alle disse sociale medier kan du (læs: bør) have en seriøs profil. Før en profil er seriøs skal den minimum opfylde:

  • Et vellignende profilbillede: Det skal være vellignende så du er nem at kende til virkelige netværksevents. Og du skal bruge det samme billede alle steder af samme grund efter min mening.
  • En sigende profiltekst: I din profil tekst, kan du med fordel skrive hvad du laver og hvad du kan, og forsøge at få det til at skinne igennem hvorfor du er interessant at følge.
  • Et link til din hjemmeside: Husk altid et link til din hjemmeside. Optimalt set har du en personlig hjemmeside (det kommer vi ind på senere) og ellers kan du benytte din firmaside.

Lav din egen hjemmeside

Jeg vil også anbefale at du laver din egen hjemmeside på ditnavn.dk. Du har sikret dig dit navns domæne ikke?

Jeg hedder Henrik Andersen, så jeg ejer henrikandersen.dk. Det har jeg ikke gjort altid, men jeg brugte UnoEuro’s backorder service, til at få en påmindelse hvis domænet blev ledigt. Da jeg en dag var heldig at domænet blev ledigt, sprang jeg straks til og henrikandersen.dk har nu sin helt rigtige ejer. 🙂

Kan du ikke finde et domæne der rammer dit navn 100%, så kan du måske finde noget der er tæt på.

Jeg mener nemlig at der er mange gode grunde til at lave din egen hjemmeside:

  • Du har ét samlingssted, hvor du kan lave din ultimative online branding profil, og den kan du linke til alle andre steder fra.
  • Du kan arbejde på at komme til at ligge højt med denne hjemmeside når folk Googler dit navn.
  • Du har selv 100% kontrol over dine oplysninger og dine muligheder på siden.

Sådan har jeg gjort
Du kan se min online profil på henrikandersen.dk. Da jeg ikke er jobsøgende har jeg på siden blot valgt at smide mit profilbillede på (som jeg benytter alle steder), skrive lidt om mig som person, lidt om mine kompetencer, hvilke projekter jeg arbejder med og hvordan du kan få fat på mig.

Det kan uden tvivl gøres mere ud af det end jeg har gjort, og det skal du også gøre hvis du er jobsøgende.

Til de interesserede, så er siden lavet på et par timer i WordPress med dette købte Theme som egner sig fremragende til netop profil hjemmesider.

Sådan gør du dig synlig

Det er på ingen måde nok at du opretter dig på de sociale medier og laver din egen personlige hjemmeside. Du er nødt til at være aktiv for at brande dig selv. Jeg har selv haft succes med følgende metoder:

  • Bland dig i debatten: Du må ikke være bange for at ytre dig og give din mening til kende. Det gælder både på sociale medier generelt (også i lukkede grupper og foras), samt på blogs og foras (f.eks. Amino). Når du blander dig her både fagligt og “off topic” brander du dig selv hver gang. Folk ser dit profilbillede og genkender dig nemmere næste gang de støder på dig. Dette er også en fremragende måde at få nye følgere på.
  • Stil spørgsmål: Har du brug for hjælp, så stil et spørgsmål på et af de sociale medier du synes egner sig bedste til det. Du vil ofte opleve at du får god hjælp, måske for du endda skabt en god debat – og du bliver synlig.
  • Vær’ hjælpsom: Kan du hjælpe andre med at svare på deres spørgsmål, så gør det. Det vil både give dig gode muligheder for at få nye følgere, at vise dine evner og give dig synlighed over for andre potentielle følgere.
  • Spred god karma: Når nogen udgiver noget fedt så del det, hvis det giver mening for dine følgere. Ellers så giv det som minimum et like, et plus1 og hvad de ellers hedder. Du kan også give en kommentar. Jeg bliver selv rigtig glad når nogen deler eller plus1’er mit indhold, og det gør bestemt at jeg husker personen og ofte tilføjer vedkomne til mit netværk. Og hvis du deler en persons indhold, kan det nemt være at han/hun næste gang også deler dit.
  • Tag relevante personer i dine statusopdateringer: Hvis du tagger relevante personer i dine statusopdateringer på f.eks. Google+, Twitter (Mention) eller på Facebook, så er chancen for de ser det kæmpe stor. Chancen for at de deltager i debatten er også rigtig stor. Det samme er chancen for at de deler eller giver dig et like eller et plus1.
  • Find gode blogs og kommentér: Der findes et hav af gode blogs på internettet. Om alle mulig emner. Der findes temmelig sikkert også noget inden for dine kompetenceområder. Find dem og skriv en kommentar på de gode indlæg. Det giver dig ikke alene synlighed, men også potentielle nye følgere. Husk at linke til din personlige hjemmeside med din navn som selve linket. På den måde kan du også linkbuilde så du kommer højere op på Google søgninger på dit navn.
  • Start en blog: Start med at blogge om de ting du ved noget om, så du kan markedsføre din evner på dine sociale profiler og vise hvad du kan! Få nogle konkrete tips til at starte en blog her.
  • Gæsteblog: Er der nogle af de blogs du har fundet du føler du kan skrive en artikel til? De fleste blogejere elsker alt det kvalitetsindhold de kan udgive, som de ikke selv har skrevet. Det kan både være med til at brande dig, give dig et godt link til din personlige hjemmeside og potentielt nye følgere.

Hvad skal du vise til hvem?

Det er ikke sikkert din strategi er ens på alle medierne. Og sådan skal det heller ikke være, men tænk over hvad du viser til hvem – og hvordan det hænger sammen med din overordnede strategi inden du laver en statusopdatering.

Det er rigtig fint at vise noget personlighed, men der er måske også grænser for hvad du skal vise til hvem. Så jeg vil foreslå at du tænker over hvad du deler hvor. Facebook er f.eks. oftest benyttet til mere ligegyldige og useriøse ting, som måske ligefrem kan virke skadeligt på det professionelle billede du forsøger at skabe for dig selv på andre medier.

Derfor kan du overveje, hvis du har business folk, på Facebook også, hvor meget at dine udskejelser de skal have lov til at følge med i.

Personligt har jeg valgt at vise det hele til de fleste. Men jeg er ikke sikker på at det er en god strategi for alle. Måske især ikke jobsøgende.

Er du jobsøgende kan du måske også få noget ud af at læse min opsang til jobsøgende.

Bliv ved!

Alt ovenstående kan måske lyde som hårdt arbejde, og det er det måske også. Det kan måske også lyde svært, men det er det faktisk ikke når du først kommer i gang.

Det gælder bare om at skele til dem der gør det med succes, lære af dem og så ellers bare blive ved. Så skal det nok lykkes for dig at få drømmejobbet, at udvide dit netværk eller hvad der nu er dit mål.

Folk der har gjort det godt

Der findes en hav af mennesker som jeg følger på de forskellige medier og på blogs som er flinke til at hjælpe andre, som deltager aktivt i alverdens debatter og som i høj grad har branded sig selv ved ovenstående metoder (bevidst eller ubevidst).

Nogle af disse folk vil jeg lige nævne for dig, så du har chancen for at finde dem på de sociale medier:

  • Thomas Rosenstand, Grosen Friis og Jonathan Lindahl inden for søgemaskineoptimering.
  • Morten Vadskær og Mogens Møller inden for e-handel, konverteringsoptimering med mere.
  • Anders Saugstrup og Mikael Rieck inden for affiliate marketing og online markedsføring.
  • Jan Jensen som webshopejer (nu tidligere). I dag arbejder Jan bl.a. med optimering af lager og logistik for webshops.
  • Christina Klitsgaard inden for e-mail marketing.
  • Henrik Brændgaard inden for videoproduktion til YouTube.
  • Lars Bachmann inden for online markedsføring, webudvikling med WordPress. Lars’ bedste stunt er uden tvivl hans iværksætter julekalender, som de seneste par år har givet ham en voldsom eksponering.
  • Maj Wismann som websexolog. Emnet falder lidt uden for mine normale interesseområder, men ikke desto mindre er hun nok den der er poppet mest om i min strøm. 🙂

Flere af ovenstående har jeg lært en masse af inden for det faglige, mens et par af de andre har gjort sig så meget bemærkede at de er nødt til at blive nævnt på grund af deres evner inden for online branding.

Du må meget gerne byde ind med flere personer som du synes har gjort det godt med at brande sig selv.

Hvad er din online branding strategi?

Hvad gør du for at brande dig på internettet og hvad er dit mål med det? Har det virket? Jeg håber du har lyst til at skrive en kommentar om det herunder.

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 5.0/5 (8 votes cast)
Personlig branding strategi på internettet, 5.0 out of 5 based on 8 ratings

Kommentarer (5)

  • Lars Bachmann

    Hej Henrik
    Rigtig fin artikel, og tak for mention 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    22-05-2013 at 10:29
  • Henrik Andersen

    Tak for det Lars og selv tak 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    22-05-2013 at 10:41
  • frede asgaard

    Hej HA – god læsning med relevante infos. Du burde læses af mange flere, jeg kan se; at den seneste reaktion på dit “letter” er fire mdr. gammel…. 😉

    Jeg er med på en CMS.løsning, håber at finde dig et ell.a. sted…!

    vh fr.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    19-09-2013 at 01:18
  • Alexander

    God artikel med relevant information. Mit store bump til branding er nok Youtube. Jeg ligner jeg ved ikke hvad når jeg prøver at lave en video, det virker bare så iscenesat og falsk. Nogle gode råd på det område?

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    09-10-2013 at 20:24
  • Henrik Andersen

    Hej Alexander
    Så længe det indholdsmæssige er godt, så behøver kvaliteten af selve videoen ikke være i top. Se bare på alle Martin Thorborgs videoer optaget fra hans iPhones mens han kører bil. Han har stor succes med disse, da indholdet er godt og han er 100% sig selv. Det virker.

    Alternativt kan du købe hjælp til at komme i gang, hos noget der har godt forstand på det 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    10-10-2013 at 07:45

Skriv en kommentar

Din email vil ikke blive synlig.