Er Foursquare en del af din online stategi?

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Min kollega Niels Lund har begået sit første blogindlæg her på bloggen omkring Foursquare – og hvad det kan bruges til. Tag godt i mod ham og kom gerne med feedback i kommentarerne.

Jeg giver hermed pennen videre til Niels:

Det er ikke sikkert den almindelige bruger har hørt om Foursquare endnu, men det kan være en god ide at være åben over for denne tjeneste.

Hvad er Foursquare så?

Foursquare blev stiftet i USA i 2007 og har pt. over 8 millioner brugere i hele verden og ca. 35.000 nye brugere kommer til hver dag. Tjenesten er endnu ikke så kendt i Danmark, men virksomheder som TDC, Telenor, Burgerking, bruger dog allerede tjenesten aktivt.

Tjenesten kan sammenlignes lidt med Facebook places, som de fleste brugere af Facebook, sikkert er bekendt med nu. Dvs. brugeren har mulighed for at tjekke ind på en bestemt lokation, f.eks. på den lokale restaurant. Foursquare adskiller sig fra Facebook places, på den måde, at tjenesten kan bruges kommercielt og ikke ”kun” som en social tjeneste.

Med Foursquare kan du f.eks. tjekke ind på den lokale restaurant. Alt efter hvor mange gange brugeren tjekker ind, kan denne optjene point, som kan veksles til rabatter – eksempelvis en gratis bøf.  Med Foursquare kan brugeren også se anbefalinger og tips fra andre brugere.

Et eksempel: En bruger har skrevet et tip angående et tilbud fra en specifik bagerbutik, ”Slå en 6’er og rundstykkerne er gratis”. På Foursquare har du en venneliste, hvorved du kan dele denne information.

Som almindelig bruger kan Foursquare altså både bruges til at opnå fordelagtige tilbud, men også som en social tjeneste, da du har mulighed for at se hvor dine venner og bekendte tjekker ind. Derved kan der opstå nogle hyggelige og spontane møder.

Hvordan fungerer det?

Programmet hentes ned på mobilen og fungerer på de fleste nyere mobiltelefoner med GPS. Når programmet er installeret kan du oprette dig som bruger og benytte tjenesten. Det er nemt at oprette en profil. Du udfylder nogle personlige informationer og derefter er du i gang. Lidt senere i dette indlæg får du et direkte link, men læs lige resten først. 🙂

Hvordan kan Foursquare bruges i min virksomhed?

Via Foursquare kan du oprette din virksomhed og så snart virksomheden er godkendt, kan du begynde at udarbejde tilbud til virksomhedens besøgende. Befinder du sig som bruger indenfor 100 meter af virksomheden og søger du på et navn, så vil disse tilbud – eller ”specials” – blive vist i form af en liste. Det kan være en god måde at få nye kunder på, men også en måde at fastholde dine kunder, da du kan tilbyde rabatter til kunder der kommer ofte i butikken.

Som tidligere nævnt er Foursquare endnu ikke så kendt i Danmark, så der er en god mulighed for at blive first mover med denne service.

Eksempler på tilbud fra virksomheder der anvender Foursquare

Til sidst et par eksempler, på hvordan andre benytter Foursquare kommercielt. Måske kan disse eksempler inspirere dig til at prøve det af selv.

  • Admiral Hotel, København. (Get free Wi-Fi in your room for the rest of the day. Go to the front desk to redeem the special)
  • TDC Butik – Østerbro. (Som TDC-kunde har du fri adgang til mere end 8 mio. musiknumre med TDC Play. Kom hurtigt i gang – sms “Play” til 1209, så hjælper vi dig)
  • Nationalmuseet. (If you are mayor of Nationalmuseet on the last day of the month (at noon) we have a little gift for you! If you wish to get your gift – you must provide contact info)

Nu har du måske set lyset? Opret en profil her.

Jeg har brug for din hjælp!

Kender du flere gode cases eller bruger du selv foursquare med succes, vil jeg meget gerne høre fra dig i kommentarerne.

På forhånd tak.

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Er Foursquare en del af din online stategi?, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Kommentarer (10)

  • Rosenstand

    Her i USA (Florida) udnyttes 4sq af mange virksomheder. Det kan være checkin specials i form af rabatter på forret, gratis drink etc. etc. Og det fede er, at når du er i et område, hvor der er “specials”, står det i din 4sq. Tjekker jeg f.eks. ind i vores lokale biograf, kan jeg med det samme se, at der er specials i isbutikken rundt om hjørnet. Og ja: Det virker!

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
    19-04-2011 at 13:08
  • Henrik Andersen

    Som sædvanligt er USA langt foran Danmark hvad dette angår. Dejligt at få det bekræftet af en “Amerikaner”.

    Tak for det Thomas.

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    19-04-2011 at 13:13
  • Johan Micheelsen

    Hej Niels,

    Tak for et godt indlæg! Er klart enig med dig i at Foursquare har et stort potentiale overfor first mover brugeren. Telenoe kører også en tilsvarende kampagne som TDC med at man kan prøve WIMP gratis i 30 dage.

    Det jeg dog finder interessant ved Foursquare, er ikke bare den måde virksomhederne giver tilbud til brugeren i form af rabatkoder osv. Personligt synes jeg ikke sådan en tilgang drager fuldt nytte af en social media tankegang. Selvom det er målrettet markedsføring er det i bund og grund stadig massekommunikation.

    Sidste år lavede Jimmy Choo en kampagne/event i London for at gøre opmærksom på et ny trainer kollektion de lancerede. De lavede en skattejagt, hvor folk skulle tjekke ind samme sted som “skoen”. Hvis brugeren formåede at tjekke ind samme sted som “skoen” mens den stadig var der, kunne brugeren vælge et par sko fra kollektionen.
    Personligt synes jeg dette er en nytænkende måde at bruge geo-targeting på – at tjekke et produkt ind fremfor en person. Dette var selvfølgelig integreret med både twitter og facebook for at give ekstra stort eksponering, men ved at integrere det offline og online marked fik de skabt et fantastisk buzz omkring deres ny kollektion og aktiveret first mover brugeren på en ny måde.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    19-04-2011 at 13:34
  • Niels

    Spændende vinkel på hvordan man også kan bruge mediet. Hvis man kan skabe en historie og/eller give brugeren en oplevelse, så er det helt sikkert en bonus.

    Tak for inspiration Johan.

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    19-04-2011 at 14:17
  • Nikolaj Mogensen

    Det er jo lige til højrebenet for fysiske butikker, især hvis det er butikker man gerne vel fortælle andre at man er i.

    Men jeg har svært ved at se hvordan webshops, der ikke nogen fysisk lokation kan udnytte mediet.

    I forbindelse med dette kunne det være interessant at undersøge lovgivningen med hensyn til at oprette en virksomhedslokation eksempelvis på banegården i forbindelse med en kampagne – det står vel mål med at hænge et skilt op og det skal man vel i og for sig have tilladelse til.

    Eksemplet med skoen kan jeg godt lide 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    24-04-2011 at 09:09
  • Kenny

    Fin artikel.

    Grundlæggende synes Foursquares muligheder dog misforstået af f.eks. TDC, Telenor eller KVIK, hvad angår brugen af specials. 4sq er jo netop et lokationsbestemt påhit. Så når bl.a. de tre førnævnte vælger at spamme med ikke-lokationsspecifikke specials, har de fuldstændigt mistet fornemmelsen for potentialet.

    Jeg kommer ikke hen i butikken, hvis en butik har en SMS-special eller udbreder et andet tilbud i samtlige deres venues, som ikke at lokationsspecifikt. Til gengæld fylder de “rummet” op med ligegyldige og ens specials, hvilket blot irriterer brugerne og i sidste ende hverken giver flere besøgende i butikkerne eller udvikler mulighederne for lokationsspecifik markedsføring i Danmark.

    Personligt tvivler jeg voldsomt på, at Telenor, TDC og KVIK har vækket andet end irritation hos det lille men dog stigende antal 4sq brugere i Danmark. Og det ovenikøbet hver gang man starter sin app og ser specials i sin nærhed. Man behøves ikke engang besøge butikkerne for en dårlig oplevelse 🙂

    Et godt eksempel på, hvordan man ikke bør gribe det an, når man eksperimenterer med nye muligheder..! Det kræver kendskab til mediet og dets muligheder, hvis man skal trække fordele ud af – eller bare undgå ulemper – i brugen af disse nye og spændende kanaler.

    PS. 1. maj var der alligevel ca. 100 samtidige check-ins i Fælledparken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    03-05-2011 at 14:16
  • Henrik Andersen

    @Kenny

    Gode eksempler.

    Jeg er helt enig i dine betragtninger. Tak for din kommentar. 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    03-05-2011 at 14:21
  • Johan Micheelsen

    @Kenny

    Hvis man nu som politiker fra rød blok havde forudset, at der ville være så stor en mængde af 4sq check-ins den 1. maj, kunne man have brugt det som en form “rekrutteringsportal” á la “check in den 1. maj i fælledparken og bliv gratis medlem af vores politiske organisation”.
    4sq som marketings kanal tror jeg er mest effektiv ved events, hvor der er en stor mængde af check-ins på samme tid fremfor sms-specials osv. Da jeg personligt så Telenors WIMP special prøvede jeg det gratis i 30 dage, men det fik mig ikke ned butikken og slet ikke til at købe produktet. Udover det, så jeg det faktisk i TV eller på nettet et par dage senere og havde alligevel fået deres budskab fordi det er en besked designet til massekommunikation og ikke til sociale medier. Man skal differentierer sit budskab og tilgang til målgruppen i forhold til mediet – noget 95% af alle folk glemmer.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    03-05-2011 at 14:35
  • Kenny

    @Johan

    😀 At dømme på den smuttur, jeg tog gennem parken 1. maj, var det ikke mit indtryk, at det var rød blok, der kunne drage fordel af eventet 4sq-wise, så meget som det var bryggerierne og musik-grupper 🙂

    Men der er da helt klart et nævneværdigt marketings-potentiale i events. Derudover kunne det være sjovt at se, om det at lave brand-kanaler kan bruges i dansk sammenhæng. Jeg ved, at Nationalmuseet, der som nævnt ovenfor allerede bruger specials, er i færd med at tænke videre og afprøve brand-channel. Ganske vist ikke kommercielt, men stadig interessant…

    Dine iagttagelser af Telenors WiMP-special er jeg helt enig i.

    Men men… Forkvaklede forsøg på at benytte sig af nye kommunikationskanaler er jo ikke ligefrem et sjældent syn 🙂 De forsøger i det mindste.

    Foursquare har jo også en udfordring i at håndtere sådanne misforståede anvendelser af tjenesten. Desuden drejer de sig jo også selv væk fra det lokationsbestemte, når de f.eks. laver og promoter RunKeeper og især Health Month badges…

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-05-2011 at 11:19
  • Bakuri Software

    Vi har afdeling i Thailand og rigtig mange thaier bruger idag Foursquare, det er faktisk utroligt at sådan et land her er så langt fremme i teknologien og her i 2012 går det rigtig strærkt.

    mvh. Toke Terkelsen

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-02-2012 at 13:22

Skriv en kommentar

Din email vil ikke blive synlig.