Twitter guide for begyndere og tips til øvede

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 4.3/5 (11 votes cast)

Twitter er blevet omtalt meget i medierne i en længere periode, men jeg tror stadig der er mange der ikke aner hvad Twitter kan bruges til. Måske tager jeg fejl, men hvis der skulle side nogen derude, som ikke kan se fordelene i Twitter, så er der lidt hjælp at hente i dette indlæg.

Hvad er Twitter?

Twitter er et micro-blogging service på internettet. Det er også et socialt netværk. Den måde det fungerer på kan sammenlignes lidt med statusopdateringer på Facebook.

Det specielle ved Twitter er at du pr. opdatering du laver, kun har 140 tegn at gøre godt med. Dine opdateringer vises på alle dine followers (dem der følger dig) profiler. På samme vis ser du opdateringer fra alle dem du følger (following) på din egen profil.

Opdateringer til Twitter kan bl.a. ske fra din profil på internettet eller din mobiltelefon. Det kan også lade sig gøre at abonnere på opdateringer via RSS feeds.

Hvad kan Twitter bruges til?

Umiddelbart kan det være svært at se hvad det kan bruges til. Jeg havde selv svært ved at se hvad jeg skulle på Twitter, men i dag har jeg fortrudt at jeg ikke kom i gang meget før. Twitter er nemlig fantastisk og kan bruges til mere end du sikkert tror.

Twitter er interessant for de fleste (hvis ikke alle), hvis du gerne vil have fingeren på pulsen inden for din branche eller interesseområder. Jeg bruger i høj grad Twitter til netop dette. Når de mennesker eller virksomheder jeg følger skriver nye tweets, kan det have følgende værdi for mig:

  • Tips og tricks til alverdens ting, som direkte kan overføres til min hjemmeside, blog eller lignende. Det kunne f.eks. være en guide til et nyt smart modul til WordPress, en guide til nem opsætning af statistik måling på en hjemmeside eller tips til hvordan man får flere besøgende til at blive til kunder i sin webshop. Alle sammen eksempler inden for mine interesseområder.
  • Nyheder spredes tit via Twitter. Ofte er bliver der lagt links ud til det seneste nye inden for forskellige områder og via dem jeg følger, er der tit direkte links til der hvor debatten aktivt foregår. Så hvis du ikke vil gå glip af noget, så skal du på Twitter.
  • Få hjælp via Twitter. Sidder du med et spørgsmål, så prøv og skyd det ud på Twitter. Det er forbavsende hvad der kan komme ud af det. Måske får du et direkte svar inden for få sekunder. Folk er ofte meget hjælpsomme.
  • Udvid dit netværk. Når du hele tiden følger med i de tweets der kommer fra folk, kan du også se når folk skriver direkte beskeder til hinanden. Også selvom du ikke følger begge parter. På denne måde bliver du gjort opmærksom på nye interessante Twittere, som du kan overveje at følge. Interessante mennesker at følge, kan også findes på andre måder. F.eks. kan du på alle profiler tjekke deres liste af followers igennem. Dem du ikke følger, kunne måske være interessante for dig. Derudover er Twitters søgefunktion også en god mulighed til at finde spændende personer.

Ovenstående beskriver at man kan få meget ud af Twitter alene ved at være passiv. Hvis du bruger Twitter aktivt begynder det rigtigt at blive sjovt og indbringende.

Det der er så genialt ved Twitter er at du kan sprede dit budskab nemt og hurtigt. Gør du det rigtigt, og hvis dine followers finder det interessant, kan dit budskab lynhurtigt sprede sig. Det gælder om at skrive interessante og værdifulde tweets og hele tiden linke til gode resurser. Det gælder sådan set både for dine egne resurser og andres. Fordelene ved at være aktiv på Twitter kan bl.a. give følgende fordele:

  • Skaf mere trafik til dine hjemmesider. Du kan gøre opmærksom på spændende og værdifulde resurser. F.eks. dine egne podcasts, blogindlæg, artikler eller lignende. Med en kort spændende tekst og et link til resursen, kan du med lidt held og dygtighed, nå ud til hundredvis af brugere. Hvis folk finder dit tweet interessant, har de mulighed for at genudgive (retweete) dit indlæg, blot ved at trykke på en knap. Se det er der potentiale i. Forestil dig at du skriver en god guide til et eller andet. Du ligger det ud på Twitter med et link til guiden. Nu er du i første omgang nået ud til alle dem der følger dig. Hvis nogen af dem retweeter dit indlæg, når du også ud til alle deres følgere (followers). Og sådan kan det blive ved, hvis dit indhold er interessant nok.
  • Øg dine salgsmuligheder. På samme måde kan du markedsføre dine nye produkter eller services.
  • Hjælp når du kan. Når du ser nogen der stiller et spørgsmål, så bør du overveje at hjælpe hvis du kan. Også selvom du skal bruge lidt tid på det. Det kan nemlig gøre en forskel på lang sigt. Hvis du fremstår som hjælpsom, vil du højst sandsynligt blive kendt og husket for det. Derudover er der stor sandsynlighed for at dem du hjælper, efterfølgende begynder at følge dig.
  • Skaf flere followers. Jo flere der følger dig jo flere mennesker modtager dine budskaber direkte. Derfor gælder det om at have så mange der følger dig (followers) som muligt. Alene når du begynder at følge nogen vil de også begynde at følge dig. Det er dog ikke alle der har den politik. Men der er ting du ret hurtigt kan gøre for at skaffe flere followers. For det første kan du gøre opmærksom på din Twitter profil alle de steder du kan komme i tanke om det. F.eks. på Facebook, Amino, din blog, din hjemmeside eller i din email signatur. Listen er næsten uendelig. Det er også ret væsentligt at du gør lidt ud af din Twitter profil. Skriv hvad du arbejder med og interesserer dig for, lav et link til din hjemmeside og upload et billede af dig selv. En anden ting der både kan give værdi for dem der følger dig, og give dig flere followers, er hvis du af og til genudgiver (retwitter) gode resurser der er lagt ud af dem du følger. Når du gør det, vil du automatisk gøre opmærksom på dig selv over for de personer du har genudgivet, og måske begynder de herefter at følge dig.

Hvad er næste skridt?

  • Opret en konto hvis du ikke allerede har en.
  • Hvis du fik lidt ud af dette indlæg kan du jo starte med at følge mig på Twitter. 🙂
  • Find interessante personer eller virksomheder at følge. Hvis du interesserer dig for internet, webudvikling, online markedsføring eller lignende, kan du finde mange spændende personer på min following liste.
  • Lær hvordan du laver genudgivelser (retweets) af andres indhold. Husk at hvis noget skal retwittes, så er det smart at lave plads til “RT @ditprofilnavn: ” uden anførelsestegn. Når man retweeter noget bliver dette nemlig indsat før den originale tekst. Derfor skal du tænke på at gøre det så nemt for folk at retweete som muligt. Mit profilnavn på Twitter er henrik_andersen. Så hvis nogen skal retwette noget jeg har udgivet, må mine beskeder helst ikke være længere end 140 – (antal tegn i: RT @henrik_andersen: ) = 119. Det vil sige at min originale besked højst være på 119 tegn, hvis det skal være nemt for mine followers at retweete mine indlæg. Det er bestemt værd at tage med i overvejelserne inden du skriver et indlæg, da det nok øger chancen for retweets en del.

Det var mine tips til brugen af Twitter, håber du fik blod på tanden hvis du ikke allerede har en Twitter profil.

Til sidst kunne jeg godt tænke mig at stille et par spørgsmål. Hvis du allerede har en Twitter profil: Hvad bruger du Twitter til? Hvis du ikke har en Twitter profil: Hvorfor bruger du ikke Twitter?

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 4.3/5 (11 votes cast)
Twitter guide for begyndere og tips til øvede, 4.3 out of 5 based on 11 ratings

Kommentarer (18)

  • Kim Andersen

    God gennemgang du har lavet her Henrik. Jeg er helt enig i at Twitter er guld værd.
    Specielt hvis man er i “Online-branchen” på den ene eller anden måde. Og mon ikke der også er små klumper guld at hente i andre brancher 🙂

    Så jeg vil da også på det kraftigste opfordre folk til at give Twitter en chance, hvis de ikke allerede er igang.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    18-09-2009 at 18:07
  • Henrik Andersen

    Tak for det Kim.

    Jeg tror bestemt også der er meget at hente i andre brancher end online-branchen.

    Indlægget er faktisk inspireret lidt af dit indlæg “Twitter – hvad skal vi bruge det til?” for 253 dage siden 🙂

    Lidt sjovt at se alle kommentarerne fra dengang, hvor der er en del af dem jeg følger nu, der heller ikke helt endnu vidste hvordan Twitter kunne bruges 🙂

    Jeg havde det selv på helt samme måde, da jeg startede. Jeg kom dog først på Twitter lang tid senere.

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    18-09-2009 at 19:25
  • Kevin

    God video guide! Fandt din side via Anyhed, som jo også er en ligeså genial side, som twitter hvis man forstår at udnytte det!

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    26-09-2009 at 00:10
  • Henrik Andersen

    Hej Kevin.
    Tak for det. Ja aNyhed er bestemt et godt sted på nettet. Der kan man få god eksponering og hvis man er heldig og dygtig et godt inlink til din hjemmeside 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    26-09-2009 at 11:33
  • Tommy Raun

    Jeg tøver stadig lidt med at Twitte. Jeg har kigget på en del Tweets, men synes det er temmelig forvirrende at man mange steder kan se svaret på et spørgsmål – men ikke selve spørgsmålet (og omvendt).

    Henrik du skriver at man kan stille et spørgsmål på twitter og så ofte hurtigt få svar. Men hvor skal man lede efter svarene? Hos ham/hende der svarer? Kan vi der bare er med på en kigger både se spørgsmål og svar samlet?

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    15-10-2009 at 11:03
  • Henrik Andersen

    Hej Tommy.

    Jeg tror alt er en smule forvirrende i starten. Twitter er ingen undtagelse. Dog vil jeg mene at det er mere brugervenligt (og simpelt) med end f.eks. Facebook.

    Når det så er sagt, så har du en pointe på lige præcis dette punkt. Hvis du skyder et spørgsmål ud på Twitter og du har nogle followers, så er sandsynligheden for at nogen svarer hurtigt (inden for 1 minut) bestemt til stedet. Så er det jo ret nemt at se hvor man kan finde svaret, når det kommer så hurtigt.

    Hvis der går lidt tid og du senere vil se hvem der har svaret dig, kan du gøre det under: http://twitter.com/#replies (du kan altid tilgå denne side via @din_twitter_brugernavn linket som står lige over Direct messages). Her kan du se hvem der har nævnt dit navn (brugernavn) og dermed svaret dig eller retweetet et af dine tidligere tweets.

    Alternativt vil jeg anbefale dig at kigge på TweetDeck, som er et program du kan installere på din computer og giver dig flere værktøjer til arbejdet med Twitter.

    Tjek evt. min guide her: https://blog.confero.dk/brug-twitter-mere-effektivt-fra-tweetdeck

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    15-10-2009 at 11:20
  • Kasper LM

    Hej

    Virkelig et godt og nyttig indlæg. Jeg har tit funderet over hvad det er der får folk til at bruge twitter. Jeg mener, for mig at se er der langt flere fordele ved facebook, men det bedste er vel at kombinere de to kanaler m. flere og opnå en form for synergi effekt.

    Mvh.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    27-03-2010 at 15:42
  • Henrik Andersen

    Twitter og Facebook er i min verden 2 forskellige målgrupper (i de fleste tilfælde).

    Jeg tror 90% af brugerne på Facebook bruger det til “tant og fjas” og 10% til business.

    Med Twitter har jeg indtryk af at det er omvendt. Altså 90% til business og kun 10% der bruger det “for sjov”.

    Twitter, må du ikke undervurdere – det ville være synd. Som du selv siger så virker det nok bedst i en kombination.

    I det mindste bør man være til stede begge steder og hele tiden teste hvad der virker. For jeg er sikker på man kan lave business både på Twitter og Facebook 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    28-03-2010 at 10:11
  • Nazia Abbas

    Hej!

    Rigtig godt indlæg. Jeg har fornyelig oprettet et login til Twitter. Jeg bruger det dog kun til at følge celebrities, da ikke mange fra min omgangskreds er på Twitter. Jeg prøver dog at opfordre dem til det!

    Jeg har et spørgsmål, ved ikke om det er det rette forum, men håber alligevel du kan hjælpe.

    Hvis der er en anden, der retweeter mig, hvorfor får jeg så ikke nogen besked om at jeg er blevet retweetet? Og hvorfor skal jeg gå ind på personens profil for at se, hvad personen har svaret? Jeg kan ikke se svaret på min egen profil.

    På forhånd tak 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    05-05-2010 at 11:21
  • Henrik Andersen

    Hej Nazia

    Jeg skal prøve og give dig et fornuftigt svar.

    På Twitter er der et link på din profil der hedder Retweets: http://twitter.com/#retweets_by_others. Her skulle du kunne se 3 faneblade hvor du bl.a. kan se hvem der retweeter dig.

    På Twitter kan du dog kun se hvem der retweeter dig på Twitters retweet metode. Der er mange der bruger eksterne applikationer til at styre deres twitter kontis med. Hvis der f.eks. er en der retweeter et af dine tweets fra TweetDeck, så kan du ikke se det på Twitter, men KUN i TweekDeck hvis du også bruger dette program.

    Håber du kunne bruge det til noget 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    05-05-2010 at 11:31
  • Troels

    Hej Henrik.. Fandt din blog via AMINO.. Den vigtigste info her er for mig, at TWITTER er 90% business og 10% spas… Eftersom jeg vil bruge det til business.. Takker – må hellere se at komme i gang med det dér TWITTER…

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    20-09-2010 at 11:08
  • Henrik Andersen

    Hej Troels

    Selv tak. Er glad for du kunne bruge det. 🙂

    God fornøjelse med Twitter.

    mvh
    Henrik

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    20-09-2010 at 11:12
  • Louise

    Hej hurtig spørgsmål. Jeg er ny på twitter. Synes det er svært at finde rundt. Bruger det som hygge. Følger også mest kemdiser 🙂 jeg har så langt mærke til at der er rigtig mange profiler for de forskellige kendiser. Hvordan ved man hvilken en er ægte? gider jo ikke følge en som ikke er den rigtige 🙂 når man smider spørgsmål ud på twitter skal man så ind i et forum først?. Altså hvis jeg f.eks. Spørger – nogen der ved hvad moden er i paris nu. Skal det så ind under noget eller skal man bare tweete det og så håbe nogen ser det? har ikke så mange følgere endnu, er ganske ny. Sidst. Har lagt mærke til at jeg ikke kan se alle jeg følger? og nogen har retter tegn ved plus knappen? ? Mvh Louise 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    13-06-2012 at 17:47
  • Henrik Andersen

    Hej Louise
    Jeg har ikke nogle tips til hvordan du kan se om en prifil er ægte eller ej. Men måske den med flest followers 🙂
    Når du vil stille et spørgsmål på Twitter kan du enten adressere det til en bestemt person ved at skrive @brugernavn. Alternativt er det meget brugt at skrive hashtagget #twitterhjerne når man spørger om noget. Det er der mange personer
    der følger, og så er chancen for svar større end hvis du ikke gør det.

    Håber det hjalp lidt.

    Ellers er mit bedste råd at blive ved med at bruge det. Som alt nyt kræver det lidt tilvending og så skal forståelsen nok komme helt af sig selv. 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    13-06-2012 at 20:38
  • Tobias

    hvor gammel skal man være få af få twitter??

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
    06-10-2012 at 16:11
  • Henrik Andersen

    Mig bekendt har Twitter ikke nogen minimumsalder. Så gå du bare i krig. 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-10-2012 at 19:10
  • Henrik Andersen

    Da jeg skrev artiklen i 2009, var Twitter dengang det hotteste for mig rent fagligt. Det var dengang der jeg fulgte interessante personer, som udgav gode blogindlæg som jeg kunne blive klogere af og der hvor jeg kunne få genudgivet mine egne indlæg.
    I dag er begge dele 100% gået over på Google+, og til den del er der ikke meget værdi i Twitter for mig mere. I Facebook har der aldrig været det.
    Facebook bruger jeg næsten kun privat, når jeg skal se på billeder af mine venner og bekendtes babyer og katte. 😉

    Som virksomhed kan du bruge alle sociale medier med den rette strategi, og med hensyn til gode cases, så er det en mangelvare på alle medier – også Facebook.

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    12-11-2013 at 11:18
  • Kristian

    Jeg synes det er en god og grundig artikel du har skrevet Henrik. Der er helt sikkert mange personer/virksomheder, der kan gøre mere.

    Det eneste jeg savner kunne være en konkret case, af en succeshistorie. Men jeg ved det er svært, da det kræver indgående kendskab til casens forløb, for at kunne medtage den i en artikel som denne.

    Hvordan ser du vigtigheden af Twitter anno 2013, for jeg mener fortsat at Facebook er et meget bedre sted at sælge/promovere sin virksomhed eller produkter?

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    12-11-2013 at 11:09

Skriv en kommentar

Din email vil ikke blive synlig.