Kan man retweete (RT) for meget på Twitter?

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Dette indlæg handler udelukkende om Twitter. Ved du stadig ikke hvad det er og hvad det kan gøre for dig, så tjek evt dette indlæg: Twitter guide for begyndere og tips til øvede. Er du allerede på Twitter, så læs bare videre i dette indlæg.

I dag faldt jeg over en lille dialog på Twitter, hvor et par af de personer jeg følger, “brokkede” sig over at en anden person jeg følger, retweetede (genudgav) andres tweets for meget. Jeg tænkte med det samme: Kan man det? Er det ikke det der er et af hovedmålene med sine tweets: At gøre dem så populære at budskabet kan sprede sig ud til tusindvis af mennesker på få minutter?

Personligt mener jeg ikke man kan retweete for meget, så længe:

  1. Du retweeter noget der kan skabe værdi for mig og andre
  2. Du retweeter et spørgsmål andre ønsker svar på
  3. Du retweeter noget sjovt. Noget som lige kan skabe 10 sekunders pause og som for mig til at trække på smilebåndet, ja måske endda grine højt.

Nr. 1 er der ingen grænse for efter min mening. Hvis du ser de samme retweets fra flere af de personer du følger, ja så må du da bare konstatere at det er noget godt indhold der er blevet udgivet. Hele pointen med Twitter er jo netop, at godt indhold hurtigt når ud til mange mennesker. Og hvordan opnår man den effekt hvis man ikke retweeter kvalitetsindhold?

Nr. 2 er også en stor del af “Twitter ånden”, så den vil jeg heller ikke mene der er en grænse for. Uden retweets af spørgsmål vil svaret ikke altid komme så hurtigt som det ofte gør. Desuden finder man tit nye spændende personer at følge på denne måde.

Nr. 3 er der klart en grænse for, med mindre man går efter at være klassens klovn på Twitter. Hvis du både vil være seriøs og sjov, så skal du nok være klart mest seriøs 🙂

Personligt tror jeg faktisk at jeg retweeter mere end jeg tweeter. Altså genudgiver andres indhold mere end jeg udgiver mit eget. For mit vedkomne er det nok fordi jeg primært bruger Twitter til at finde alle de gode blogindlæg jeg kan lære noget af og finde inspiration i. Dem jeg synes er gode og synes andre bør læse, dem retweeter jeg. Hvis ikke du kan li’ det, kan du jo altid holde op med at følge mig. 🙂

Mine egne tweets er ofte et link til mine egne blogindlæg eller til en relevant nyhed eller historie i øjeblikket der tweetes.

Min konklussion er helt klar: Fortsæt du endelig med at genudgiv godt indhold fra dine Twitter venner! Man kan nemlig ikke retweete for meget.

Er du enig?

VN:F [1.9.22_1171]
Hvad synes du om artiklen? Giv en vurdering herunder:
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Kan man retweete (RT) for meget på Twitter?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Kommentarer (23)

  • Kurt Moskjær Andersen

    Et godt indlæg, Henrik 😉

    Jeg har det nok på samme måde som dig – at hvis jeg finder gode materialer jeg gerne vil dele med andre, laver jeg en retweet, også for at skabe opmærksomhed på udgiverens arbejde.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 10:51
  • Martin Nielsen

    Jeg vil generelt give dig ret i at man ikke kan retweete for meget, så længe der er værdi i de tweets man retweeter.
    Dog med en enkelt undtagelse. Følger flere som vælger at retweete op til 10-15 tweets ad gangen, gang på gang – og dette er faktisk forstyrrende og har faktisk unfollowede en enkelt amerikaner som gjorde det ekstremt (op til 30 tweets nogengange) – når min twitter stream bliver fyldt med så mange RTs har det absolut ingen værdi for mig.

    Og nu vil jeg RTe dette indlæg 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 10:53
  • Henrik Andersen

    Hej Kurt.

    Præcis. Helt enig.

    Og som du måske har gættet, så var det bl.a. dig der fik mig til at skrive indlægget her 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 10:53
  • Kurt Moskjær Andersen

    Henrik, tænkte det nok, men godt at få gang i debatten om det 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 10:54
  • Henrik Andersen

    God pointe Martin.

    Når man retweeter kan det godt være man skal forsøge at sprede det lidt mere ud.

    Og tak for RT 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 10:56
  • Potter

    Spændende emne.

    Stort set enig.

    Der hvor jeg ser et problem i RT er, når de kommer i “flok”, så det er tydelige at den der retweeter nok ikke selv har læst indlægget endnu.

    Idag var der et Tweet der lød vildt spændende – og det gjorde overskriften på blogindlægget også. Men selve indlægget var en sand “no brainer”. Der var rigtig mange i “mit” Twitter netværk der retweetede… og da KAN ikke have læst det, for så ville de aldrig have sendt det videre.

    Men det er svært. Sådan en som @ulstrup bevæger sig på kanten. Han retweeter vildt meget – tror man kan vælge at bruge hele dagen på at læse det han henviser til. Det gør, at der er nogle af hans egne Tweets jeg ikke fanger. Men igen – der er altså nogle rigtige gode ting imellem, så jeg følger ham gladeligt.

    Og så tror jeg Ulstrup gør det han synes man skal gøre på Twitter. Og det er det der er så fantastisk ved Twitter: der er ingen regler.

    Jeg kan nogle gange tænke om jeg er for dårlig til at retweete. Det holder jo heller ikke.

    Som sagt – spændende emne.

    Potter

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 11:12
  • Henrik Andersen

    Når der RT’s i “flok” så kan jeg måske godt se irritationsmomentet, men ikke problemet. Du har læst nyheden selv og kan bare ignorere den nyhedsstrøm af RT’s der kommer på den pågældende historie.

    At man har læst indlægget før man RT’er vil jeg mene er en selvfølge. Er der virkelig noget der RT’er uden at have læst indholdet?

    Jeg er typen der går tilbage i nyhedsstrømmen på Twitter hvis jeg f.eks. har været væk en dag. Jeg vil nødigt gå glip af noget. Men her skimmer jeg også i meget høj grad, så hvis der er en masse retweets af samme historie er det jo nemt at springe over det.

    Jeg er meget enig med dig i at der ikke er nogen regler på den måde på Twitter. Det eneste man kan sige er jo at hvis man bliver mere irriterende end værdiskabende, så mister man måske nogle followers. Men igen, så kan der jo være stor forskel på folk meninger om den sag.

    Så bedste indikation må være at hvis man hele tiden får flere followers end man mister, så gør man det nok ok 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 11:21
  • Kurt Moskjær Andersen

    Det er så en af ulemperne ved at bruger url-shorteners som bit.ly, da du (medmindre det er sat op i Tweetdeck) ikke kan se hvor der linkes til

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 11:38
  • Frank Hellerup Madsen

    Godt emne. Der har været et par af dem, jeg følger, som har været lige på kanten til at blive vippet af, fordi de retweetede helt vildt og fyldte min strøm med links til alle mulige middelmådige amerikanske artikler. Men på den anden side kommer de engang imellem med et godt RT, som jeg nok aldrig havde set på anden vis – og er jeg heldig bidrager de faktisk også selv med noget indhold.

    Men det presser min tålmodighed midlertidigt, når hele min nyhedsstrøm pludselig bliver fyldt af retweets fra den samme person – eller af deres FollowFriday-anbefalinger i en lind strøm.

    Og på den anden side sætter jeg jo selv virkelig pris på, når folk retweeter mine ting – og jeg ved godt, at jeg ikke er helt god nok til at få retweetet, når jeg støder på kvalitetsting. Svær balancegang.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 11:39
  • Henrik Andersen

    Det er korrekt, men hvorfor retweete noget man ikke har læst? Selv om du kan se hele url’en har du jo stadig ikke læst artiklen.

    Det vil jeg da mene er et must inden man kan afgøre om det er kvalitetsindhold eller ej. Inden kan man jo ikke bedømme om der skal retweetes eller ej 🙂

    Så man er nødt til at klikke på linket og læse artiklen, historien eller hvad det nu er.

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 11:41
  • Henrik Andersen

    @frank
    Måske handler debatten i virkeligheden mere om hvad det er “i orden” af retweete 🙂

    For mig er det dog ikke et problem at folk tweeter og retweeter meget, så længe der bare en gang i mellem kommer “kvalitetsindhold” eller som minimum bliver bidraget til dagens underholdning. Jeg skimmer det bare igennem og vælger og vrager i nyhedsstrømmen som det passer mig.

    Det er egentlig ikke noget jeg tidligere har tænkt over, men jeg kan da godt se at det kan være værd at tænke over hvordan man irriterer sine followers mindst muligt 🙂

    Men som du siger så er det en svær balancegang, da man jo ikke altid ved hvorfor folk følger en.

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 11:48
  • Claus Heinrich

    Snakken er god og relevant.. Ser også en “usynlig” streg mellem godt forbrug af RT og misbrug der er svær at placerere.
    Det er rigtig at mange alt for ukritisk bare RT deruda i en stor blanding fra forskellige followers og forskellige emner – med dem er der rigtig stor chance for jeg smutter igen som follower.

    Samtidig elsker vi alle når andre RT vores “vigtige” nyheder – så der er vi såmænd glade nok når “RT-spammeren” også napper dit med, selvom værdien nok ikke er specielt stor.

    RT er en af de ting der får hele Twitter til at løbe rundt og være sjovt for alle at bruge, så det er noget vi må leve med og få det bedste udaf – uden at overdrive 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 12:38
  • Frank Hellerup Madsen

    Jeg tror egentligt, at du har ret Henrik.
    Det handler egentlig mere om kvalitet end om Retweets i sig selv. Jeg bander jo ikke, hvis alle på min liste retweeter et eller andet guldindlæg, selvom jeg har læst det i forvejen selv.

    Mht. at tænke på at irritere sine followers mindst muligt, så er det igen en balancegang. Skal jeg lade være med at skrive hyggeindlæg og små ping-pong indlæg, fordi jeg tror, at de fleste af mine followers følger mig pga. SEO? Eller skal jeg gøre præcis som jeg har lyst til og sende et ufiltreret signal ud?
    Selv har jeg valgt at moderere mig en lille smule. Jeg prøver at stoppe ping-pong og jokes, før det når et omfang, der ville irritere mig selv som læser. (prøver. Ved ikke, om det altid lykkes). Og jeg prøver at bidrage med noget værdi, hvor jeg kan. Men ellers tager jeg det altså ikke for tungt, hvad “Das Man” måtte mene om mine tweets.

    En del af charmen ved Twitter er jo også, at selvom det er et fantastisk værktøj til networking og vidensdeling, får man som oftest også et lille billede af personerne bag.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 12:44
  • Henrik Andersen

    @claus
    Jeg tror også konklusionen må være at man skal prøve at RT’e mere kvalitetsindhold uden at overdrive.

    @frank
    Jeg synes ikke du skal stoppe med personlige tweets og jeg er meget enig med dig i at det er dejligt at få et indtryk af personen bag. Enhver må bare gøre op med sig selv hvordan man vil gribe den an for at undgå at miste followers.

    Men hvor ville det da egentlig være rart hvis man kunne få at vide hvorfor folk følger en på Twitter. Kan man mon det?

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 12:58
  • Ulstrup

    Potter, ved godt at det ind i mellem er lige i overkanten, men mine RTs er af artikler jeg har læst og som jeg synes er spændende, oftest er det også RTss af folk som jeg ved tweeter kvalitet. Er glad for at du hænger på 😉

    Retweets, eller tweets i blogge synes jeg også er irriterende ligesom automatiserede tweets/RTs.

    Som der her i denne diskussion er enighed om handler det om kvalitet snarere end kvantitet. Som potter også nævner gør mange daglige RT’s at en del “forsvinder” i mængden og ingen har tid til at læse alt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 13:17
  • Jesper Jarlskov

    Mit største problem er også, som de fleste andre er inde på, at rigtig mange retweeter ting uden at have læst det selv, det ses tydeligt når middelmådige artikler bliver retweetet mange gange, få minutter efter udgivelsen, fordi der står et kendt forfatternavn på.
    Det er en rigtig interessant debat, især den med hvad der er i orden at retweete, men igen tror jeg det vil blive svært at debatere, da det ikke er noget man kan (eller bør!) lave regler for. Det må være op til den enkelte at vælge hvad man gerne vil ligge navn til 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 13:27
  • Henrik Andersen

    @Ulstrup
    Enig i at det handler om kvalitet frem for kvantitet. Og for at sikre kvalitet af det man RT’er er man selvfølgelig nød til at læse det man RT’er igennem før man kan bedømme det. Jeg hører nu ikke til dem der “irriterer” mig over din mængde af hverken tweets eller retweets. Jeg tillader mig til gengæld at sortere i dem 🙂

    @Jarlskov
    Jeg har aldrig lagt mærke til at der er folk der retweeter uden at have læst artiklen. Det er dårlig stil og dem der gør det, bør da overveje den strategi en ekstra gang.

    Helt enig i at der hverken kan eller skal laves regler for hvad der skal retweetes. Men denne debat illustrerer nok meget godt, at det ikke skader at vi alle tænker lidt mere over hvordan, hvad og hvornår vi RT’er 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    06-01-2010 at 14:06
  • Potter

    @Ulstrup – Jeg hænger på – helt sikkert, værdsætter dit arbejde. Når jeg valgte at bruge dig som eksempel, så er det netop fordi du går til kanten. Og det kan du gøre fordi du – i min bog – forstår at bruge mediet. Også derfor jeg turde bruge dig som eksempel – vidste at du ikke ville tage det ilde op. Og det er da herligt 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    07-01-2010 at 00:10
  • Strategen

    Jeg synes heller ikke at man kan retweete for meget – men det bliver dog lidt for belastende når man følger nogen der ikke gøre andet – men det er jo ikke svært at hoppe på unfollow 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    07-01-2010 at 09:04
  • ulstrup

    @ibpotter Tak, jeg er både glad og stolt over dit svar.

    Dan Zarella har lavet en masse research omkring RTs bl.a. denne artikel: http://danzarrella.com/retweet-linguistics.html

    God torsdag til alle!

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    07-01-2010 at 15:10
  • Jaleel Hamid

    Det er nu 2013… Stadig Enig! 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    17-11-2013 at 00:16
  • Henrik Andersen

    Jeg er stadig heller ikke uenig, selv om meget at mine RT’s, og aktiviteten generelt, forlængst er flyttet til Google+ 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    17-11-2013 at 11:02
  • Jaleel Hamid

    Heheh 🙂

    Jeg kan nok ikke bruge ordet ‘flyttet’. Men må sige, at jeg også får gjort mig et bedre forsøg på G+ end på Twitter. Men jeg må lige Up My Game. Man skal jo have en ide om havd der foregår rundt omkring..
    også de steder, hvor man ikke selv gør sig den store indsats. Så må vi vel studere andres succes eller ligeledes mangel derpå.

    VA:F [1.9.22_1171]
    God kommentar? Stem her:
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    21-11-2013 at 01:40

Skriv en kommentar

Din email vil ikke blive synlig.